Umetna inteligenca potrebuje jasna pravila in pravično nadomestilo

Datum objave: 11.09.2025

Nova študija opozarja, da je obstoječa izjema za besedilno in podatkovno rudarjenje neprimerna za učenje generativne umetne inteligence. Avtorji in imetniki pravic so zaradi tega izpostavljeni neupravičenemu poseganju v svoje delo, nujna pa je vzpostavitev jasnih pravil in pravičnega sistema nadomestil. V AIPA tukaj vidimo ključno vlogo kolektivnih organizacij, ki lahko ob ustreznem zakonodajnem okvirju odigrajo svojo vlogo.

Iz študije prof. Nicole Lucchija, ki je bila pripravljena za Odbor za pravne zadeve Evropskega parlamenta, izhaja, da umetna inteligenca uporablja zaščitena dela na način, ki presega namen raziskovalne izjeme, saj med učenjem reproducira elemente ustvarjalnih del in jih nato posnema v izhodih. Po njegovem mnenju takšna praksa ni združljiva z Bernsko konvencijo, saj ogroža trg licenc in neupravičeno škoduje interesom avtorjev.

Ključna vloga kolektivnih organizacij

Med predlaganimi rešitvami, ki bi lahko v prihodnje uredile današnje stanje, so ustanovitev strokovne skupine na ravni EU, uvedba enotnih smernic za izjemo besedilnega in podatkovnega rudarjenja ter oblikovanje zakonske izjeme s pravno neodtujljivo pravico do nadomestila. Osrednjo vlogo pri tem bi morale imeti kolektivne organizacije, ki lahko učinkovito upravljajo množično uporabo del in zagotovijo pravično plačilo ustvarjalcem.

Spoštovanje pravic je nujno!

V AIPA pozdravljamo priporočila prof. Lucchija, saj potrjujejo, da mora biti razvoj umetne inteligence zasnovan na spoštovanju avtorske pravice. Direktor AIPA Gregor Štibernik poudarja: »Gre za pomembno potrditev, da kolektivne organizacije predstavljamo najboljši mehanizem za uravnoteženo in pravično razmerje med avtorji in tehnološkimi podjetji. Generativna umetna inteligenca prinaša priložnosti, vendar ne sme temeljiti na brezplačnem izkoriščanju ustvarjalnega dela. Samo z obveznim nadomestilom lahko zagotovimo trajnosten razvoj kulturnega in ustvarjalnega sektorja.«

Primerjava z osnutkom poročila

Študija je bila pripravljena kot podlaga za poročilo poslanca Evropskega parlamenta Axela Vossa o avtorskih pravicah in umetni inteligenci. Čeprav oba dokumenta izpostavljata nujnost pojasnitve izjeme za besedilno in podatkovno rudarjenje, Lucchi predlaga sistem pravičnega nadomestila prek kolektivnih organizacij, medtem ko Voss zagovarja enotno evidenco in davek na promet ponudnikov umetne inteligence.

Foto: stock
[ {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Möderndorfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, ]