Evropa išče ravnotežje med inovacijami in pravicami ustvarjalcev

Datum objave: 19.09.2025

V septembrskih novicah pišemo, da je Evropska komisija objavila najnovejši pregled evropske medijske industrije, v katerem opozarja na nujnost uvedbe inovacij, da je Evropski parlament pripravil povzetek kodeksa ravnanja z umetno inteligenco in da ustvarjalci ne podpirajo združitve programov Ustvarjalna Evropa in Media+ v program AgoraEU.

Med novicami iz industrije boste tudi tokrat našli več zanimivih tem s področja umetne inteligence. Skoraj polovica gledalcev namreč ne želi, da bi AI nadomeščala igralce, nemško sodišče pa je prepovedalo uporabo glasu sinhronizatorja brez njegovega dovoljenja. Warner Bros Discovery je sprožil tožbo proti Midjourneyju zaradi nezakonitega poustvarjanja fotografij, medtem ko je Netflix objavil smernice za uporabo umetne inteligence in poudaril pomen spoštovanja avtorskih pravic. V Evropi si upravljalci AI-sistemov želijo večje vključenosti pri oblikovanju zakonodaje, filmski studii pa ostajajo previdni pri uporabi tehnologije zaradi pravnih in etičnih pomislekov ter slabše kakovosti vsebin.

V novicah pišemo tudi o tem, da je Evropski avdiovizualni observatorij zagnal bazo podatkov za primerjavo nacionalnih zakonodaj glede promocije evropskih filmov in serij. Skandinavski televizijci se medtem zavzemajo za prilagoditev industrije ob razvoju novih tehnologij. Avgusta so francoski kinematografi zabeležili skoraj tretjino manj obiskovalcev, švedski trg naročniškega videa na zahtevo pa dosega rekorde. Več tisoč filmskih ustvarjalcev poziva k prekinitvi sodelovanja z organizacijami, povezanimi z izraelsko vojsko, hkrati pa bo programe BBC po novem mogoče spremljati tudi na platformah podjetja Xiaomi TV.

Med pravnimi zadevami izpostavljamo, da francoski novinarji zaradi zlorab umetne inteligence zahtevajo umik svojih člankov iz javnih zbirk podatkov. Podjetje Anthropic je medtem doseglo poravnavo z avtorji, Financial Times pa se je odločil za tožbo proti enemu od upravljalcev umetne inteligence. V ZDA umetnik toži urad za intelektualno lastnino, ker mu ne priznava avtorstva nad delom, ki ga je sooblikovala umetna inteligenca. Belgija pa že beleži prve rezultate svojih ukrepov proti spletnemu piratstvu.

EVROPSKE INSTITUCIJE

Evropska komisija v medijskem poročilu tudi o uvajanju inovacij in izzivih

Evropska komisija in ScreenDaily: Evropska komisija je objavila najnovejši pregled evropske medijske industrije (European Media Industry Outlook), v katerem poziva k uvedbi inovacij in na uporabnika usmerjenih poslovnih modelov v evropski medijski industriji. Poročilo analizira trende povpraševanja in ponudbe v sektorjih avdiovizualnih vsebin, video iger in novičarskih medijev ter izpostavlja izzive, kot so spreminjajoče se navade potrošnikov, distribucijski modeli in vpliv novih tehnologij. Komisija tudi opozarja na pomen vlaganja v napredne tehnologije, vključno z umetno inteligenco.

O tem je poročal tudi portal ScreenDaily, ki poudarja, da poročilo med drugim opozarja, da podjetja, kot sta Netflix in Amazon Prime, vse bolj prevzemajo prevlado na trgu, kar ogroža evropsko produkcijo. Rast velikanov povečuje pritisk na neodvisne in manjše projekte, ki se soočajo z večjo konkurenco in oteženim dostopom do financiranja. Avtorji poročila poudarjajo potrebo po politikah in podpornih mehanizmih, ki bi ohranili evropsko kulturno avtonomijo in konkurenčnost v globalnem okolju. Več o tem tukaj.

Evropski parlament s povzetkom kodeksa ravnanja z umetno inteligenco

Think Thank Evropskega parlamenta: Omenjena institucija je pripravila povzetek kodeksa ravnanja z umetno inteligenco, ki je začel veljati v začetku avgusta. Dokument ponuja neobvezne smernice za podjetja in organizacije, ki razvijajo ali uporabljajo sisteme umetne inteligence, z namenom lažje izpolnitve zakonskih obveznosti. Kodeks se nanaša na področja, kot so transparentnost, varstvo avtorskih pravic, kibernetska varnost ter upravljanje sistemskih tveganj, ki jih lahko ti modeli povzročijo. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

Ustvarjalci ne podpirajo združitve programov Ustvarjalna Evropa in Media+ v program AgoraEU

ScreenDaily: Evropska komisija je predstavila načrt za združitev programov Ustvarjalna Evropa (Creative Europe) in Media+ v nov program AgoraEU, ki naj bi skrbel za podporo evropskemu kulturno-kreativnemu sektorju. Predlog je sprožil zaskrbljenost v evropski filmski industriji, saj naj bi zmanjšal podporo za manjše filmske projekte in neodvisne produkcije ter okrepil vpliv globalnih platform. Kritiki opozarjajo, da bi lahko nova oblika programa ogrozila evropsko kulturno raznolikost in samostojnost filmske industrije. Predstavniki industrije pozivajo k ponovnemu pregledu predloga in večji zaščiti evropskih filmskih vsebin pred globalnimi vplivi. Več o tem tukaj.

Skoraj polovica gledalcev ne želi upodobitev umetne inteligence

Advanced Television: Več kot 46 odstotkov gledalcev nasprotuje uporabi umetne inteligence pri upodabljanju igralcev (živih ali pokojnih), ta številka pa se zmanjša na 30 odstotkov, ko gre za uporabo umetne inteligence pri upodabljanju animiranih likov, ugotavlja raziskava podjetja Luminate Intelligence. Čeprav je uporaba umetne inteligence v animaciji za gledalce manj problematična kot v primeru upodobitve igralcev, pa še vedno sproža pravna, etična in ustvarjalna vprašanja. Velike produkcijske hiše preučujejo uporabo umetne inteligence pri produkciji, vendar večina omejuje njihovo uporabo zaradi tveganja sporov glede avtorskih pravic. Več o tem tukaj.

Nemško sodišče prepovedalo uporabo glasu sinhronizatorja brez privoljenja

Initiative Urheberrecht: Nemško sodišče je konec avgusta razsodilo, da je uporaba umetno ustvarjene različice glasu nemškega sinhronizatorja, znanega po tem, da je "nemški glas Brucea Willisa", kršitev njegovega pravice do osebnosti. Tožba je izhajala iz primera, kjer je uporabnik YouTube kanala z okoli 190.000 naročniki objavil dva videa z glasom sinhronizatorja, ki ga je poustvarila umetna inteligenca. Sodišče je odločilo, da je bila uporaba glasu brez dovoljenja nezakonita in da je sinhronizator upravičen do odškodnine, saj umetno ustvarjen glas posega v njegove pravic. Več o tem tukaj.

Tudi Warner Bros Discovery toži Midjourney zaradi nezakonitega poustvarjanja fotografij

Deadline: Podjetje Warner Bros Discovery je vložilo tožbo proti podjetju Midjourney zaradi domnevne kršitve avtorskih pravic pri uporabi umetne inteligence za ustvarjanje fotografij, ki so bile uporabljene v promocijskih materialih za film Dune: Peščeni planet, drugi del. Tožnik trdi, da je Midjourney uporabil zaščitene fotografije brez dovoljenja, s čimer je prišlo do nepooblaščene reprodukcije in distribucije avtorskih del. Warner Bros Discovery zato zahteva odškodnino in ustavitev nadaljnje uporabe fotografij. Tožba odpira vprašanja glede zakonitosti uporabe umetne inteligence pri ustvarjanju vsebin, ki so zaščitene z avtorskimi pravicami. Več o tem tukaj.

Netflix objavil smernice za uporabo umetne inteligence

Cineuropa: Netflix je objavil smernice za uporabo umetne inteligence pri produkciji vsebin, ki opredeljujejo, kje je dovoljena uporaba teh sistemov in kdaj je potrebno pridobiti pisno odobritev. Smernice pokrivajo več področij, in sicer uporabo podatkov, kreativno vsebino, vlogo in pravice nastopajočih, pa tudi etično uporabo. Med prepovedmi so uporaba avtorskih del brez dovoljenja, kreiranje digitalnih upodobitev igralcev brez njihove privolitve ter uporaba osebnih podatkov v modelih brez jasne pravne podlage. Več o tem tukaj.

Upravljalci sistemov umetne inteligence v EU za večjo vključenost

Euroactiv: Evropska zakonodaja s področja umetne inteligence se prepočasi uvaja, ker evropska industrija ni dovolj aktivno vključena v postopek določanja tehničnih standardov, opozarjajo predstavniki industrije. Pravočasna implementacija zakonodaje je namreč odvisna od sodelovanja podjetij pri oblikovanju standardov. Če ta pri tem ne sodelujejo, se lahko zgodi, da bodo predpisi slabši in težje izvedljivi. Več o tem tukaj.

Filmski studii previdni pri uporabi umetne inteligence

Euroactiv: Komentar z naslovom Zakaj so veliki filmski studii še vedno previdni pri uporabi umetne inteligence v produkciji, v katerem avtorica izpostavlja tri glavne pomisleke. Gre za pravne in etične pomisleke, pa tudi pomisleke glede ustrezne kakovosti vsebin, ki jih ustvari umetna inteligenca. Več o tem tukaj.

Primerjava nacionalnih zakonodaj na področju promocije evropskih filmov in serij

Evropski avdiovizualni observatorij:  Observatorij je zagnal brezplačno spletno bazo podatkov OPUS, ki omogoča primerjavo nacionalnih zakonodaj na področju promocije evropskih filmov in serij. Baza ponuja vpogled v to, kako posamezne države članice EU, pa tudi Islandija, Lihtenštajn, Norveška, Švica in Združeno kraljestvo izvajajo določene člene direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah (AVMSD), vključno z obvezami glede kvot na platformah videa na zahtevo in linearnih televizijah. Več o tem tukaj.

Skandinavski televizijci za prilagoditev industrije v času razvoja novih tehnologij

Nordisk Film & TV Fond: Skandinavski televizijci so se konec avgusta srečali na 25. televizijskem festivalu v Københavnu (CPH TV Festival), na katerem so med drugim razpravljali o prihodnosti nordijske televizijske industrije do leta 2030. Kot so opozorili, se mora industrija prilagoditi in slediti inovacijam, če želi ohraniti svoj položaj v času naraščajočih vplivov globalnih tehnoloških podjetij in spreminjajočih se medijskih navad mlajših občinstev. Ključno je tudi, da bo industrija znala odgovoriti na vprašanja, povezana z razvojem umetne inteligence in kršitvami avtorskih pravic, do katerih prihaja ob šolanju teh sistemov. Več o tem tukaj.

Francoske kinematografe je avgusta obiskalo manj gledalcev

ScreenDaily: Avgustovski obisk kinematografov v Franciji se je močno zmanjšal, saj je bilo prodanih le deset milijonov vstopnic, s čimer so ustvarili 73 milijonov evrov prihodkov. Prodaja vstopnic se je v primerjavi z lanskim avgustom znižala za skoraj 30 odstotkov. Več o tem tukaj.

Švedski trg naročniškega videa na zahtevo beleži rekorde

Advanced Television: Švedski trg naročniškega videa na zahtevo (SVOD) beleži rekorde. Ponudniki SVOD storitev so imeli v drugem četrtletju letos kar 9,5 milijona naročnikov, kar je za dva milijona več kot v enakem obdobju lani, ugotavlja analitska hiša Mediavision. Več o tem tukaj.

Več tisoč filmskih ustvarjalcev za prekinitev sodelovanja z organizacijami, povezanimi z izraelsko vojsko

Pobuda Film Workers Pledge to End Complicity: Več kot 8000 filmskih ustvarjalcev je podpisalo pobudo, v kateri pozivajo filmsko industrijo, da preneha sodelovati v projektih, ki posredno podpirajo izraelsko vojaško delovanje proti Palestini. Podpisniki med drugim zahtevajo prekinitev sodelovanja z izraelskimi institucijami, ki so povezane z vojsko in vojno. Podpisniki pobude želijo filmsko industrijo usmeriti k večji podpori človekovim pravicam in krepitvi glasov zatiranih. Več o tem tukaj.

Programe BBC bo možno spremljati tudi platformah podjetja Xiaomi TV

Mercato Internazionale Audiovisivo: Televizijska hiša BBC Studios je sklenila dogovor s podjetjem Xiaomi TV+, s katerim bo pet kanalov BBC FAST na voljo v različnih evropskih državah, vključno z Nemčijo, Francijo, Španijo in Italijo. Kanal BBC Drama in Top Gear FAST bosta dostopna v omenjenih štirih državah, medtem ko bosta BBC Travel, BBC Food in BBC History na voljo samo v Nemčiji. Uporabniki bodo lahko dostopali do teh kanalov prek aplikacije Xiaomi TV+. Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE

Francoski novinarji zaradi zlorab umetne inteligence zahtevajo umik člankov iz javnih zbirk podatkov

Alliance: Francoski založniški in sindikalni organizaciji, Alliance de la presse d'information générale (Apig) in Syndicat des éditeurs de presse magazine (SEPM), sta zagnali akcijo za umik vsebin iz javnih zbirk podatkov Common Crawl, C4 in Oscar, ki jih pogosto uporabljajo upravljalci umetne inteligence za šolanje svojih sistemov. Kot poudarjajo v organizacijah, sistemi umetne inteligence baze podatkov uporabljajo za reprodukcijo del brez avtorizacije in brez nadomestil. S tem se slabi socialni položaj novinarjev, so poudarili. Več o tem tukaj.

Upravljalec umetne inteligence Anthropic dosegel poravnavo z avtorji

AP News in Copyright Lately: Tiskovna agencija AP je poročala, da se je upravljalec umetne inteligence Anthropic dogovoril za poravnavo v višini 1,5 milijarde dolarjev (1,28 milijarde evrov) z avtorji, ki so ga tožili zaradi uporabe piratskih kopij njihovih knjig za šolanje sistema umetne inteligence Claude. Anthropic bo avtorjem oz. založbam izplačal po 3000 dolarjev za vsako knjigo. Zvezni sodnik, ki vodi sojenje, je dogovor kritiziral zaradi pomanjkljive preglednosti in nejasnosti glede obsega vključenih knjig ter postopka vložitve zahtevkov. Primer velja za enega največjih sporov na področju avtorskih pravic v povezavi z umetno inteligenco. Več o tem tukaj in tukaj.

Tudi Financial Times v tožbo proti upravljalcu umetne inteligence

The Global Legal Post: Lastniki medijske hiše Financial Times, japonski medijski hiši Nikkei in Asahi Shimbun, so vložili tožbo proti ameriškemu iskalniku Perplexity AI zaradi kršenja avtorskih pravic. Obtožujejo ga, da brez dovoljenja uporablja njihove članke za šolanje umetne inteligence, kar po njihovem mnenju ogroža temeljne vrednote novinarstva in demokracije. Poleg prepovedi nadaljnje uporabe vsebin zahtevajo tudi izbris obstoječih podatkov ter odškodnino v višini 2,2 milijarde jenov (približno 15 milijonov evrov) za vsako od tožnic. Tožba je del širšega pravnega pritiska na upravljalce sistemov umetne inteligence zaradi uporabe zaščitenih vsebin za šolanje svojih sistemov. Več o tem tukaj.

Ameriški umetnik toži urad za intelektualno lastnino zaradi AI

IP Watchdog: Ameriški umetnik Jason Allen je vložil tožbo zoper ameriški urad za avtorske pravice, in sicer zato, ker urad ni želel avtorsko zaščiti njegovega digitalnega projekta Théâtre D'opéra Spatial, ki ga je ustvaril s pomočjo umetne inteligence. Urad je v odločbi o zavrnitvi zapisal, da je v delu premalo človeškega ustvarjanja. Allen v tožbi trdi, da trenutna politika urada neupravičeno diskriminira umetnike, ki uporabljajo umetno inteligenco in da bi lahko takšna praksa ogrozila prihodnost ustvarjalnosti in inovacij v umetnosti. Več o tem tukaj.

Belgijski ukrepi proti spletnim piratom že kažejo prve rezultate

The IPKat: Belgija je 1. junija 2024 sprejela zakonodajo za boj proti spletnemu piratstvu, ki omogoča hitro ukrepanje proti očitnim in obsežnim kršitvam avtorskih pravic, povezanih pravic ali pravic do zbirk podatkov. Ključna novost je uvedba dinamičnih ukrepov, ki omogočajo blokado ne le obstoječih, ampak tudi prihodnjih spletnih mest, ki se pojavijo kot kopije ali preusmeritve obstoječih nelegalnih strani. Takšni ukrepi so lahko izdani na zahtevo tožnika ali celo enostransko, brez predhodnega zaslišanja nasprotne strani, kar omogoča hitrejše ukrepanje, zlasti proti subjektom, ki delujejo izven Belgije. Prvi primer uporabe te zakonodaje je bil zabeležen marca letos, ko je belgijsko sodišče na zahtevo televizijskega ponudnika odredilo blokado domen, povezanih z nezakonitimi IPTV storitvami. Več o tem tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova tudi ena od AIPA, in sicer Prvo vabilo k pogajanjem za sklenitev skupnega sporazuma.

NAPOVED DOGODKOV

Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Evropska komisija 20. in 21. novembra v Alicantu pripravljata konferenco z naslovom Skupaj skozi avtorsko pravo v spreminjajočem se digitalnem okolju. Več o tem tukaj.

Akademija evropskega prava (ERA) med 26. in 28. novembrom pripravlja letno konferenco  o avtorskih pravicah, na kateri bo poseben poudarek na pravicah v kontekstu digitalizacije in umetne inteligence, vključno s tem, kako nove tehnologije vplivajo na uporabo, zaščito in izjemne pravice avtorskih del. Konferenco bo možno spremljati tudi prek spleta. Več o tem tukaj.

 

[ {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Möderndorfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, ]